آموزش ارتباط موثر با کارفرما برای فریلنسرها

  1. خانه
  2. برای فریلنسرها
  3. جزئیات نویسنده
آموزش ارتباط موثر با کارفرما برای فریلنسرها

یکی از مهمترین عواملی که باعث رضایت یا عدم رضایت بین کارفرما و فریلنسر میشود، نحوه ارتباط دوجانبه و درک متقابل بین آنها است. اگر ارتباط به شکل درستی برقرار شود، کارفرما با مشکلات مختلفی که در مسیر انجام یک پروژه یا سرویس ممکن است ایجاد شود بهتر کنار می‌آید و مسائلی مانند لغو شدن سرویس، شکایت و عدم رضایت و… کمتر میشود. در همین راستا در ویدیوی قرار داده شده به آموزش ارتباط موثر با کارفرما برای فریلنسرها پرداخته‌ایم. در این آموزش به نکات مهم ارتباطی قبل از خرید خدمات، حین انجام کار، نحوه گزارش دهی و نحوه اعلام پایان پروژه پرداخته‌ایم. در ادامه میتوانید چکیده‌ای از محتوای ویدیو را به صورت متنی نیز مطالعه کنید، اما آموزشهای موجود در ویدیو به علت استفاده از مثالهای متنوع میتواند مفاهیم را به شکل عمیق‌تری به شما منتقل کند.

برقراری ارتباط قبل از خرید

قبل از خرید سرویس شما چند کار مهم باید انجام بدهید، یکی از این کارها رعایت اصول ایجاد سرویس برای فریلنسرها است. در کنار نوشتن توضیحات مناسب، دقیق و واقعی، شما لازم است که به برخی سوالات احتمالی کارفرمایان در مورد سرویستان پاسخ بدهید. اکثر اوقات سوال کارفرمایان است است که با توجه به کاری که میخواهند انجام شود و نوع پروژه‌ای که دارند، آیا خدمات شما میتواند نیاز آنها را برطرف کند یا نه. به عنوان کسی که برای یک مدت طولانی در سایتهای فریلنسری زیادی به عنوان کارفرما فعالیت داشته‌ام باید به شما بگویم که اکثر اوقات، کارفرما همزمان با شما به چند فریلنسر دیگر نیز پیام میدهد و سوالات مشابهی میپرسد یا حتی گاهی یک پیام مشابه را برای همه‌ی فریلنسرهای انتخابی اش کپی و ارسال میکند. اینکه نهایتا شما را انتخاب کند یا رقیبتان، دقیقا به نحوه پاسخگویی شما بستگی دارد. پس در این زمان حتما با صداقت، دقت و البته سرعت زیاد پاسخگو باشید، هیچ کارفرمایی از منتظر ماندن خوشش نمی‌آید.

نکاتی که قبل از خرید سرویس باید به آن توجه کنید:

تاجای ممکن کامل و با حوصله توضیح دهید.

قبل از خریداری اگر امکان بررسی وجود دارد، بررسی‌های لازم را انجام دهید.

راه ارتباطی مبادله نکنید، اینکار باعث بی‌اعتمادی مخاطب و حذفتان از سایت میشود.

به زمانی که برای پاسخگویی مشخص کرده‌اید پایبند باشید.

مشاور خوبی باشید و هدفتان فروش به هرقیمتی نباشد.

برقراری ارتباط پس از خرید

گاهی قبل از خرید خدمات شما، هیچ ارتباطی با کارفرما برقرار نشده است و صرفا براساس توضیحات شما خرید انجام شده است، در این مواقع اولین ارتباط شما با دریافت پیام استخدام شدنتان شروع میشود. پس از اینکه برای انجام سرویس یا پروژه‌ی خاصی انتخا شدید، در قدم اول باید از کارفرما برای انتخاب شما تشکر کنید و به او اطمینان بدهید که بهترین انتخاب ممکن را داشته است و سپس از او بخواهید اطلاعاتی که برای انجام کار لازم است را برای شما ارسال کند. در این مرحله سعی کنید تمام اطلاعات لازم را  از کارفرما دریافت کنید، اگر اطلاعاتی شخصی محسوب میشود حتما دلیل دریافت آن را مطرح کنید. یادتان باشد که در این مرحله از کارفرما بخواهید که انتظاراتش را به صورت کامل بیان کند و نکاتی که لازم است رعایت کنید یا به آن توجه داشته باشید را به شما بگوید. 

 

نکاتی که پس از خرید سرویس باید به آن توجه کنید:

بلافاصله پس از دریافت پیام خرید، به کارفرما پیام بدهید و از اعتمادش تشکر کنید.

به کارفرما اعلام کنید که کارش را در اولویت قرار میدهید.

اطلاعاتی که لازم است برایتان ارسال کند را دقیقا برایش مشخص کنید.

اگر نیاز به زمان بیشتری برای انجام کار هست، حتما به او اطلاع دهید.

فقط اگر لازم است، پیشنهاد کنید افزودنی دیگری را خریداری کند.

از کارفرما بخواهید انتظاراتش را دقیقا بیان کند.

به کارفرما بیشتر از وظیفه‌تان قول ندهید، اما بیشتر از آن عمل کنید.

در حین انجام کار

به عنوان یک فریلنسر باید برای تمام مراحل کارتان اصول خاص خودتان را داشته باشید، البته قطعا میدانید که این مراحل در اکثر موارد باهم همپوشانی دارند و نکات مربوط به هرمرحله باید در مراحل دیگر هم رعایت شوند. در حین انجام خدمات هم باید به بعصی موارد توجه داشته باشید. مرتبا به کارفرمایتان پیشرفت کار را اطلاع دهید. در حین انجام سرویس نسخه‌ی پشتیبان از کارها و تغییرات تهیه کنید تا با مشکلاتی مانند خرابی ویندوز، قطعی برق و… اطلاعات مهم زیادی را از دست ندهید. سعی کنید نرم افزارهایتان را به حالت ذخیره خودکار در فواصل زمانی مشخث تنظیم کنید. حواستان باشد که پروژه‌های مختلف را باهم اشتباه نگیرید و فایل مربوط به یک کارفرما را برای کارفرمای دیگری ارسال نکنید. رعایت همین نکات کوچک میتواند از پیش آمدن مشکلات بزرگ و سردرگمی خودتان جلوگیری کند و باعث دوباره کاری و خستگی شما نشود.

 

نکاتی که حین انجام کار باید به آن توجه کنید:

مرتبا به کارفرما درمورد پیشرفت کار گزارش دهید.

اگر جایی ابهامی دارید یا نمیدانید کدام کار بهتر است، از کارفرما سوال کنید.

در هر مرحله از کار، اگر چیزی نیاز به تغییر داشت، حتما به کارفرما اعلام کنید.

مرتبا از کارهایتان نسخه پشتیبان تهیه کنید.

اصول خاص خودتان را برای نامگذاری فایل‌ها داشته باشید.

برای هر سرویستان یک فولدر مجزا داشته باشید.

برای هر کارفرما، یک فولدر جداگانه با نامگذاری خاص تعریف کنید.

اصول گزارش‌دهی به کارفرما

گزارش دهی یکی از تاثیرگذارترین کارهایی است که میتواند باعث رضایت و حس خوب کارفرما و خودتان شود. وقتی گزارش کارتان را ارسال میکنید کارفرما متوجه میشود که روی پروژه‌اش وقت میگذارید و نگرانی و دلشوره‌اش تا حد زیادی رفع میشود. برای کاری که میکنید از شما قدردانی میکند و همین کار باعث رضایت خودتان هم میشود. اگر گزارش دهی انجام نشود، اضطراب زیادی برای کارفرما ایجاد میشود و ارتباط شما به خطر می‌افتد. درصورتی که مشکل ارتباطی میان شما ایجاد شود، کارهای خوبتان هم بد به نظر میرسد و احتمالا درگیر ایرادگیری و ویرایشات متعدد الکی از طرف کارفرما میشوید. ارسال یک گزارش کوتاه برای کارفرما کمتر از یک دقیقه در روز از شما وقت میگرد اما ارسال نشدن آن میتواند شما را درگیر ساعتها ویرایش بیهوده کند. 

 

در گزارش‌دهی به این نکات توجه کنید:

گزارش‌دهی میتواند به شکل مرحله‌ای یا درصدی باشد.

گزارش میتواند فقط ارسال یک پیام باشد.

گزارش دهی باعث خرید مجدد کارفرما از شما میشود.

بدون گزارش‌دهی، کیفیت کار هرچقدر هم بالا باشد، رضایت کارفرما کم است.

تداوم ارتباط شما با کارفرما در این بخش، باعث دیده شدن زحماتتان میشود.

خودتان را جای کارفرما قرار دهید.

اعلام پایان کار به کارفرما

پس از انجام کارهای لازم شما باید گزارش کاملی از خدمات انجام شده را همراه با فایل نهایی کار به کارفرما تحویل دهید. گاهی هم یکی از این دو باید انجام شود. مثلا برای طراحی یک پوستر شما صرفا فایل نهایی را با فرمت‌های مختلف ارسال میکنید و برای ایجاد پروفایل برای کارفرما در سایتهای مختلف، صرفا گزارشی از کار انجام شده را همراه با پسوردها و آموزش نحوه‌ی تغییر پسورد به او میدهید و… به هرحال در پایان پروژه شما باید کاری که کرده‌اید را به صورت کامل به کارفرما ارائه کنید و از او درخواست تکمیل سرویس را داشته باشید. دقت کنید که درخواست تکمیل سرویس فقط باید بعد از تایید کارفرما انجام شود، یعنی بهتر است که اول از او بخواهید که کار انجام شده را بررسی کند، اگر مشکلی دارد یا ویرایشی لازم است به شما بگوید و پس از انجام اصلاحات درصورت نیاز یا پس از تایید بدون مشکل بودن کار شما، از کارفرما بخواهید که سرویس را به حالت تکمیل شده تغییر دهد. نهایتا حتما قبل از تغییر حالت کار به تکمیل شده، مجددا از کارفرما برای انتخاب شما تشکر کنید.

 

در پایان کارتان به این نکات توجه کنید:

فایل نهایی یا گزارش انجام کار را به صورت کامل ارائه کنید.

از کارفرما بخواهید بررسی‌های لازم را انجام دهد.

برای بررسی فایل و ارسال بازخورد توسط کارفرما، حتما زمان تعیین کنید.

پس از دریافت بازخورد از او بخواهید نظرش را در سایت اعلام کند.

مجددا از کارفرما بابت اعتمادش تشکر کنید و بگویید که مشتاق همکاری مجدد هستید.

سخن پایانی

ارتباط شما با هرکارفرما قرار نیست یکبار باشد، فریلنسر خوب کسی است که به صورتی ارتباط برقرار میکند که کارفرما برای پروژه‌های دیگرش هم انتخاب اولش حتی با هزینه‌ی بیشتر او باشد. به شخصه تا الان بیشتر از سه بار برای کار کردن با یک فریلنسر خاص که اصولی که اینجا به شما گفتیم را رعایت میکرد و گزارش دهی و برخورد مناسبی داشت هزینه بیشتری پرداخت کرده‌ام و حتی مدت بیشتری برای انجام شدن کارم در صف مانده‌ام. دلیلش مشخص است، او اعتماد من را جلب کرده است و برای پروژه‌های مختلف ترجیح میدهم با کسی کار کنم که به کار و شیوه برخوردش آشنا هستم نه با افرادی که نمیشناسم. شما هم به عنوان یک فریلنسر باید تلاش کنید که در اولویت قرار بگیرید، در این صورت با قبول کارهای کمتر و بدون نیاز به ارتباط با افراد متعدد، میتوانید درآمد بالاتری را تجربه کنید و از کارتان لذت بیشتری ببرید.

ژیوار سرویس

نویسنده از: 1401/12/14

دیدگاه خود را بنویسید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است